Arvoisa puheenjohtaja, hyvät valtuutetut!
Talousrintamalta ei ole saatu viimeisen vuoden aikana montaa
positiivista uutista, ei koko kansantaloudessa, kuntataloudesta puhumattakaan. Tuotannollisia työpaikkoja karkaa maamme
rajojen ulkopuolelle, yt:t pyörivät ja satoja ja tuhansia ihmisiä ajetaan
kilometritehtaalle myös tilanteissa, joissa se ei ole aivan välttämätöntä.
Vaikeuksia vielä lisätään ihan omatekoisin keinoin. Maltillisen palkkaratkaisun
saavuttaminen oli hyvä saavutus ja toivottavasti omiaan säilyttämään
työpaikkoja. Mutta edelleen löytyy niitä ryhmiä, jotka ovat valmiita laittaman
vaikka koko kansantalouden polvilleen.
Työllisyystilanteen kehittyminen on Vantaankin talouden avaintekijöitä.
Jokainen työtön, joka saa töitä, on hyvä veronmaksaja. Työllisyystilanteen
parantamiseksi on toimittava kaikin mahdollisin keinoin. Uusi elinkeino-ohjelma
on toiveita herättävä, työllisyyspalveluissa tehdään hyvää työtä, ja kaikilla
toimialoilla on merkittäviä mahdollisuuksia. Hankintojen kilpailutus on
hoidettava niin, että myös paikallisilla pienyrityksillä on todellinen
mahdollisuus osallistua niihin.
Oma lukunsa on yritysten voittojen jääminen omaan kansantalouteemme.
Pidämme erittäin tärkeänä huolehtia siitä, että Vantaa ei käytä hankintojen ja
palvelujen tuottajina sellaisia yrityksiä, jotka siirtävät voittonsa
veroparatiiseihin. Tästä on valtuuston enemmistön tahto, olihan hiljattain
asiaa koskeneen aloitteen allekirjoittajina peräti 47 valtuutettua. Asia ei saa
jäädä siihen, että aloitteeseen on annettu vastaus.
Budjettiesityksen perustana on talous- ja
velkaohjelma, johon me keskustalaiset olemme sitoutuneet. Katsomme, että
talous- ja velkaohjelmassa asetettu taso on se, minkä mukaan edetään, mutta
toki niissä raameissa on voitava keskustella ja myös valita eri vaihtoehdoista.
Taloustilannetta on seurattava tarkkaan ja ryhdyttävä nopeastikin korjaaviin
toimenpiteisiin. Kaupunkikonsernia on myös johdettava kokonaisuutena, mikä
edellyttää valtuuston laajempaa roolia tytäryhtiöiden tavoiteohjauksessa.
Me
keskustalaiset emme tänään kannata veroprosentin nostoa. Jos siihen mennään,
sen on oltava osa johdonmukaista taloussuunnittelua ja sillä täytyy olla
todellista vaikuttavuutta. Jos taloustilanne vaikeutuu yhtään lähivuosina,
veronkorotus lienee tämänkin valtuustokauden listalla, mutta kertaluonteisena,
ei vuosittain toistuvana rutiinina.
Meitä vantaalaisia osoitellaan suuren velkamäärän
vuoksi. Vastauksemme siihen on, että Vantaa on viime vuosina vauhdittanut
metropolialueen kasvua enemmän kuin naapurit Helsinki ja Espoo. Etenkin
Kehärata ja Kehä III:n investoinnit selittävät merkittävältä osin
velkamääräämme. Kun nämä hankkeet ovat valmiit, on suuri investointibuumi
Vantaan osalta ohi. Sitten on aika keskittyä määrällisen kasvun sijaan
palvelujen laadulliseen kehittämiseen. Sen vantaalaiset ovat ansainneet.
Haluamme antaa kaupunginjohtajalle erityisen kiitoksen talousarvion
valmistelussa tehdystä sangen ratkaisevasta muutoksesta. Lautakuntakäsittelyn
jälkeen kaupunginjohtajan ehdotuksessa on lisätty sosiaali- ja terveystoimen
määrärahoja reilut 12 milj. euroa. Pitkin vuotta olemme kuulleet viestejä
siitä, että erikoissairaanhoidossa, lastensuojelussa ja toimeentulotuessa on
runsaasti ylityspaineita. On hyvä, että viesti tuli kuulluksi tällä tavalla.
Muutoinkin pitäisi olla valmiuksia korjaaviin liikkeisiin. Olisimme suoneet,
että sama korjaus olisi tehty koulujen osalta. Ryhmämme mielestä Hevoshaan ja
Tuomelan koulujen tulee jatkaa.
Kunnallistalouteen kohdistuu monia uhkatekijöitä ja yhtenä suurimmista
ovat valtion toimenpiteet. Valtionosuuksia leikataan eikä sille näy loppua.
Näyttää siltä, että kunnille asetettavia velvoitteita pikemminkin lisätään kuin
vähennetään. Kuntarakenne- ja sotesoppa on sellainen, että sillä on ainakin
tehokkaasti sekoitettu kuntakenttää ja sidottu aikaa, energiaa ja rahaa
monenmoisiin selvityksiin. Monelle se avautuu toimivien palveluiden ja hyvien
rakenteiden hajottamisena. Vaatii todella suurta mielikuvitusta löytää noista
hankkeista jotain, mikä toisi säästöjä tai tehokkuutta edes pitkällä
aikavälillä. Pakon heiluttaminen ja ylimielisyys kuntapäättäjiä ja paikallista
osaamista kohtaan ovat kirkas kruunu koko sotkulle.
Ennalta ehkäisevät toimet voivat olla parasta säästämistä. Äitiys- ja
lastenneuvolajärjestelmä luotiin aikana, jolloin maamme oli tosi köyhä. Niiden
merkitys koko väestön terveyteen on ollut aivan huima. Nyt tarvitaan vastaavia
tässä ajassa olevia projekteja, joilla edistetään terveyttä ja hyvinvointia ja
ehkäistään syrjäytymistä. KH:n neuvotteluissa esitimme kahta näihin tähtäävää
asiaa; sporttikortin ikärajan laskeminen ja nuorten toimeentulotuen myöntäminen
niin, että siihen liittyy aina sosiaalityö. Nämä kyllä myönnettiin tärkeiksi,
mutta eivät tulleet hyväksytyksi ilmeisesti sen takia, että tulivat ns.
väärästä suunnasta. Joskus takavuosina tapasin valtuustosalissa sellaista
asennetta, että vain muutama henkilö ja muutama puolue saattoi tehdä esityksiä,
joita hyväksytään. Juuri tänään minulla on sellainen olo, että tämä tympeä tapa
on tekemässä paluuta. Toivottavasti olen väärässä.
Arvoisa puheenjohtaja, hyvät valtuutetut!
Ryhmämme muut jäsenet käyttävät puheenvuoroja eri kysymyksiin
kohdentuvista esityksistämme. Ryhmämme tulee yksityiskohtaisessa käsittelyssä
tekemään muutosesityksiä ja jättämään lausumia. Ne noudattavat sitä linjaa,
meillä oli kaupunginhallituksen budjettineuvotteluissa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti